Вот тут самая хорошая статья из тех что я видел по диференциалам вообще и по суборовскому DCCD в частности. Насколько я понимаю уентральный диф Evo работает практически так же - изменяет степень блокировки а не меняя момент напрямую.
http://www.wrxtuners.com/forums/f69/dcc ... ned-24449/
звиняйте що не по нашому.
Torque is a force that tends to rotate or turn things.
...
The DCCD is a just a special type of limited slip differential (LSD), so to understand how it works, one needs to first understand how basic differentials work
....
The Open Differential
The differential is a device that splits the engine torque two ways, allowing each output to spin at a different speed. The differential has a special property in that the torque fr om the engine is divided between the output shafts in a fixed ratio, regardless of the rotational speeds of the output shafts. In the conventional differentials found in the rear and front of cars, the torque split ratio is 50:50. The DCCD is a center differential and happens to be a planetary type. In this design it is easy to select the ratio in which the engine torque is divided by varying the different sizes of the gears involved. In the STi, the Subaru designers selected the gear sizes in the DCCD to split the input torque in a ratio of 65% Rear: 35 % Front. The WRX and Mitsubishi EVO use 50:50, the BMW 3-Series AWD models and the Porsche Cayenne use 62R:38F. The term "Open Differential" is used to describe this kind of differential, where there is no limited slip component (or where that component is deactivated). Figure 2 shows this case for the STi.
То есть обычный открытый диф перераспределяет момент от мотора всегда в одной и той же пропорции в то же время позволяет колесам крутится с разной скоростю.
Кстати на STI момент делится не поровну, пропорция записит от года выпуска, там и 35/65 и 41/69. На Evo VI тоже так ведь было, если я не ошибаюсь.
Там дальше прекрасно обясняется почему машина с открытым дифом никуда не едет если одно колесо стоит на льду а другое на асфальте – именно потому что диф не может поменять пропорцию с 50/50 на что то другое. В результате на колесо передается допустим всего 5 ньютонов и оно уже начинает буксовать, на другое колесо диф может передать тоже только 5 ньютонов потому что 50/50 в результате 5+5=10 ньютонов не достаточно чтоб сдвинуть машину с места если там хоть немного горка или ямка.
А дальше самое интересное, там примеры как будет менятся момент при блокировке дифа. И зависит там все от кучи факторов (от развесовки, от сцепления под каждым колесом, и т.д.) хотя сам диф фактически управляет только степенью блокировки. Но в результате таки да момент на колесах меняется.